Varnost posadke mora biti prva skrb skiperja, česar se žal rekreativni morjeplovci vse premalo zavedajo.
Obvezna oprema morskega čolna s kabino, daljšega od sedmih metrov dolžine
- sidro primerne teže z najmanj 40 metrov dolgo vrvjo ali verigo za sidranje ter tri vrvi za privez skupne dolžine najmanj 45 metrov ustrezne jakosti;
- pomožna pogonska naprava (motor ali jadra) ali VHF radijska postaja ali tri rdeče rakete s padalom;
- vedro s korcem ali ročno črpalko;
- najmanj en prenosni gasilni aparat;
- luči, po predpisih o izogibanju trčenja na morju;
- tri rdeče bakle;
- komplet prve pomoči;
- baterijska svetilka;
- komplet orodja za vzdrževanje mehanskih naprav;
- kompas;
- priročniki za plovbo;
- pomorske karte vzhodne obale Jadrana s priborom.
Med plovbo mora imeti tudi rešilne jopiče v tolikšnem številu, kolikor oseb je na čolnu.
Da bi si v kritičnih situacijah lahko čim bolje pomagali in v največji meri predvsem preprečili tragičen dogodek, si bomo ogledali opremo, ki jo je potrebno imeti na plovilu preden izplujemo, njen namen in delovanje.
Spoštujte morje in varnostna pravila
Navadno si jadranje predstavljamo kot pravljično sliko z modrim morjem in belimi jadri na obzorju. Resnica je mnogokrat popolnoma drugačna. Nevarnosti, ki prežijo na morjeplovce, je veliko in bolj, kot je skiper izkušen, več se jih zaveda. Zato velja, da se morja najbolj bojijo najbolj izkušeni skiperji. Morda strah v tem kontekstu ni najbolj primerna beseda in bi jo moral nadomestiti s spoštovanjem. Zato izkušen skiper vedno preden izpluje, preveri varnostno opremo na plovilu in seznani člane posadke z njeno uporabo. Da bi lahko opremo preveril, mora imeti seznam potrebne opreme, ki je odvisen od več dejavnikov, najpomembnejši so seveda velikost plovila, načrtovana pot in letni čas.
»Morja se najbolj bojijo izkušeni skiperji«
Kot primer naj navedem, da so na majhni jadrnici, s katero bomo jadrali po zalivu, dovolj rešilni jopič in vesla za minimalno varnost, medtem ko jadralec samotar na svoji plovbi z dvanajstmetrsko jadrnico okoli rta Horn potrebuje mnogo več varnostne opreme, ki je velikokrat zelo specifična in tehnološko dovršena ter predvsem – ni poceni. Ker večina naših jadralcev pluje po Jadranskem, Jonskem in morda še Egejskem morju, bom za primer potrebne varnostne opreme vzel le tisto, kar je neizogibno potrebno na krajših plovbah po Sredozemlju.
Katera oblačila vzeti s seboj?
Preden se podamo na tedensko jadranje, neizkušeni člani posadke praviloma sprašujejo skiperja, kakšna oblačila naj vzamejo s seboj. Če imamo takšno posadko, pomeni, da imamo srečo, saj so odgovorni in se zavedajo svojega neznanje oziroma pomanjkanja izkušenj. V kolikor nihče nič ne vpraša, obstaja nevarnost, da bo imel skiper na palubi posadko v kopalkah, ki ji bo uničilo počutje tako lepo kot slabo vreme. Zato je treba s posadko vedno(!) še doma, torej na kopnem, organizirati sestanek in jim pojasniti, kaj vse potrebujejo s seboj. Pravilna izbira oblačil in obutve je namreč ključnega pomena za dobro počutje posadke, ohranjanje zdravja in preprečevanje nesreč.
Oblačila
S seboj je potrebno vzeti oblačila lepo in slabo vreme, saj imajo funkcijo zaščite pred soncem. Priporočam močne, kratke ali dolge platnene hlače in udobne športne majice ter kakšno lahko športno jakno. Najbolje vse v svetlih barvah, ki bodo odbijale sočne žarke. Tisti, ki so bolj občutljivi na sonce, naj nosijo majico z dolgimi rokavi. Za primer slabega vremena imejte s seboj nepremočljivo jadralno jakno in hlače, če pa pričakujete težje razmere, pa priporočam enodelno jadralno obleko. S seboj vzemite tudi volneno kapo, rokavice, debel pulover in v zimskih mesecih dolgo spodnje perilo. Ne pozabite na pokrivalo z zaščito pred soncem in dobra sončna očala. Proti opeklinam najbolje varujejo lahka oblačila svetlih barv z dolgimi rokavi in hlačnicami ter zaščitna krema s čim višjim faktorjem.
»Pravilna izbira oblačil in obutve je ključnega pomena za dobro počutje posadke, ohranjanje zdravja in preprečevanje nesreč.«
Obutev
Ne glede na letni čas je treba imeti s seboj obutev za suho in mokro vreme. Izbira pri trgovcih je velika. Jadralne čevlje z ustrezno surovo gumo na podplatu, ki preprečuje drsenje tako na suhi kot na vlažni podlagi, bi naj imeli ves čas obute. Prav smešno se mi zdi, ko na jadrnicah vidim nalepko ‘prepovedana obutev’. Kaj takšnega lahko zahteva le popolni nepoznavalec jadranja. V deževnem vremenu, ali ko jadrnico preplavljajo valovi, je treba obuti celo jadralne škornje. Pravi so tisti, ki imajo odličen podplat proti drsenju. Čevlji in škornji niso samo za zaščito pred zdrsom in vlago, pomembni so tudi kot zaščita pred udarci. Bosonogi jadralci in jadralke imajo po navadi veliko bolečih srečanj z bitvami, drsniki in vitli.
Rešilni jopiči
K osebni opremi, ki je obvezni del varnostne opreme plovila, spada še rešilni jopič, ki naj ima naslon za glavo. Jopiče izbiramo glede na težo osebe, ki ga bo nosila. Še posebej je to pomembno pri otrocih, saj se lahko zgodi, da bo pri prevelikem jopiču otrok kar zdrsnil iz njega. Vsaj del posadke, če ne celo vsi člani, naj imajo s seboj napihljiv rešilni pas, ki pri nas ni del obvezne opreme, vsekakor pa v primeru hujših pomorskih nesreč rešuje življenja.
Varnostna oprema jadrnice
Varnostna oprema, ki naj bi jo imela jadrnica, namenjena celoletni plovbi po nam bližnjih morjih, se sestoji iz različnih artiklov – v nadaljevanju. Pomembno je, da imamo to opremo vedno na jadrnici, ne glede na letni čas.
Rešilni obroč in pripadajoča oprema
Eden najstarejših znanih pripomočkov je rešilni obroč, pritrjen na krmno ograjo. Včasih so ga izdelovali iz plute ali polietilena, danes pa se je spremenil v modernejšo obliko podkve iz PVC-pene. Na podkev je pametno navezati bliskavico, ki začne samodejno delovati, ko pride v stik z vodo. Bliskavico je potrebo pred izplutjem preveriti, saj je na čarter plovilu velika verjetnost, da ne deluje, bodisi zaradi prazne baterije ali oksidiranega kontakta. Podkev mora biti privezana na vsaj petdeset metrov plavajoče vrvi, ki pa je nikakor ne smete pritrditi z drugim koncem na plovilo. Navita mora biti na boben in na koncu prosta, da lahko zdrsne v vodo. Zakaj tako? Če pade jadralec v vodo in za njim vržemo podkev, je zagotovo ne bo mogel takoj ujeti, temveč bo moral do nje priplavati. Če bomo podkev vlekli za seboj, je ne bo nikoli dosegel. Tako pa bo priplaval ali do podkve ali do vrvi, posadka pa bo najprej pobrala iz vode vrv in nato pritegnila k jadrnici nesrečnika. Za dodatno varnost je pametno na podkev pritrditi tudi utež, ki bo preprečila odnašanje podkve v močnem vetru. Neredko na dobro opremljenih plovilih vidimo tudi signalni drog, privezan na podkev. To je po navadi aluminijasta palica dolžine 1-2 metra z oranžno zastavico ali bliskavico na vrhu, v spodnjem delu pa ima utež in bojo, ki jo držita pokonci. Podkev naj ima tudi piščalko!
»Dober skiper bo pred izplutjem natančno preveril varnostno opremo na plovilu«
Pirotehnična varnostna sredstva
Obvezna oprema so tudi pirotehnična sredstva. Obstaja več načinov, kako s pirotehničnimi sredstvi opozoriti na to, da smo v nevarnosti. Najdlje so vidne rakete s padalom. Dvignejo se do višine 300 metrov in jih opazimo na razdalji do 20 milj. Najbolj pogoste so ročne rakete, katerih vidljivost je do 5 milj. Vse rakete, s katerimi kličemo na pomoč, morajo biti rdeče barve. Obstajajo tudi rakete bele barve, s katerimi lahko opozarjamo na svojo prisotnost. Recimo ladjo, za katero sumimo, da nas ni opazila in obstaja nevarnost trčenja. Na pomoč lahko kličemo tudi z dimnimi signali oranžne barve. Te generatorčke dima vržemo čez palubo v morje in ti nato oddajajo velike količine oranžnega dima.
Rešilni splav
Rešilni splav je večinoma velik nebodigatreba na palubi, vendar je v kritični situaciji že marsikateri posadki rešil življenja. Spravljen je v trdo plastično ohišje. Ob nevarnosti potegnemo za vrvico, ki sproži napihovanje splava. Prostor v njem pa je pokrit z dvojno kupolo, katere namen je tudi zbiranje deževnice. Splavi so narejeni za različno število ljudi. Standardno so to splavi za 4, 6, 8 ali redkeje za 10 ljudi. Splav je opremljen s plavajočim sidrom in se ga praktično ne da prevrniti. V splavu so: prva pomoč, rakete, nož, tlačilka, veslo in svetilka. S seboj seveda ne smemo pozabiti vzeti vodo in nekaj hrane, če nam čas dopušča. Splave je treba redno servisirati pri pooblaščenih institucijah.
Varnostni pas
Obstajajo napihljivi in navadni varnostni pasovi. Vsi morajo imeti varnostno vrv dolžine 2-3 metre in karabin, s katerim se med slabim vremenom pripnemo na trdni del palube. Varnostni pasovi so vsaj tako, če ne bolj, pomembni kot rešilni jopiči.
Druga obvezna oprema
Med obvezno opremo sodi še rog za meglo in vsaj en dovolj velik in ustrezno pregledan gasilski aparat.
Ustrezno opremljena prva pomoč je sicer predpisana, vendar je vsebina tako minimalna, da jo je treba za resna potovanja dopolniti. Najbolje se je posvetovati z osebnim zdravnikom, mu razložiti, za kakšno potovanje gre, in napisal vam bo spisek potrebnih zdravil in opreme. Opreme, ki bi jo priporočali, je seveda še več, skiperji pa jo večinoma z leti dopolnjujejo po lastnih izkušnjah in potrebah.
Druga pomembna oprema
Pri prej naštetem se ne smemo ustaviti. Za varno plovbo je treba jadrnico opremiti še z nekaterimi dodatki, brez katerih se pravi pomorščak ne podaja na morje. Nevarnosti na nas ne prežijo zgolj iz narave, temveč so lahko tudi tehnične narave. Dober komplet orodja in znanje, kaj z njim početi, sta več kot dobrodošla. Zaboj z orodjem mora vsebovati komplete viličastih ključev, nastavnih ključev, imbus ključev, izvijačev in klešč. Potrebujemo tudi kladivo, orodje za servisiranje električnih napeljav, baterijski vrtalni stroj, primež, pilo in še bi lahko našteval. Če nimamo namena jadrati blizu velikih mest ali marin, moramo imeti s seboj veliko rezervnih delov, kot so impeler vodne črpalke, vložek filtra za gorivo, filter za olje, žarnice in varovalke itd. Vsak bo sam najbolje presodil, kaj vse še potrebuje.
»Dober komplet orodja in znanje, kaj z njim početi, sta več kot dobrodošla.«
Uživajte v jadralskih izzivih!
Šola jadranja ODPLUJ
Navtični tečaji